In deze tijd van angst en stress is het goed om even stil te staan bij onze veerkracht. Een veer in een stoel die zwaar belast wordt, veert terug op het moment dat de last vermindert. Eigenlijk best verbazingwekkend dat zo’n veer zoveel last kan dragen. Misschien ben je zelf ook wel eens verbaast over wat je allemaal kunt dragen aan emotionele last in je leven. We kunnen best heel veel stress hebben en ook zelfs meerdere keren in ons leven. We voelen ons dan gespannen en zijn sneller geïrriteerd, voelen ons onrustig, somber of machteloos. Je lichaam laat weten dat de stress iets met je doet. Misschien heb je soms hoofdpijn, spierpijn of hartkloppingen. Misschien slaap je slechter of minder lekker en zweet je meer of heb je klamme handen. Stress doet ook iets met je brein. Misschien merk je dat je minder vaak positief denkt dan anders of vergeet je soms dingen die je normaal gesproken niet zou vergeten, kost het je moeite om je te concentreren en kom je daardoor niet goed tot werken of presteer je minder dan anders. Dat is helemaal niet gek in deze tijd; het is zelfs een hele normale reactie op deze zo veranderende stressvolle situatie waar we allemaal in verkeren.

We zijn geneigd om weg te lopen voor de angst. We zoeken uitvluchten. We vluchten in overmatig eten, drinken of online shoppen maar helpt het echt? Heel even voel je je misschien iets beter maar dat is snel voorbij. Wat wel helpt is de angst in de ogen kijken. Laat de angst er maar gewoon zijn. Realiseer je dat je nu angst voelt maar niet angstig bent. Je hebt emoties, je bent ze niet. Het gaat dus ook weer voorbij. Voel maar wat het met je doet en stel jezelf de vraag; “Wat is het ergste wat mij nu zou kunnen overkomen?” Gebeurt dat nu? Nee? Dan zijn je gedachten dus met je op de loop gegaan. Stop die negatieve gedachten en kom in het hier en nu. Waar ben je nu? Blaas maar eens heel langzaam je adem helemaal uit totdat je niet verder kan. Laat daarna je buik heel langzaam weer uitzetten totdat je je longen weer vol gezogen hebt met verse zuurstof. Daarna blaas je weer langzaam helemaal uit zoals hierboven beschreven. Doe dit 5 keer achter elkaar en neem er de tijd voor. Je lichaam ontspant hiervan. Wat verder nog helpt is meer doen van waar je blij van wordt. Maak tijd voor je hobby. Lees of luister niet meer dan 1 of 2 keer per dag het nieuws. Blijf in contact met mensen die het beste in je naar boven halen. Alle ander contacten parkeer je even. Ga elke dag een wandelingetje maken in de natuur en luister naar de rust. Laat je verwonderen over zoveel moois dat er te zien is buiten en geniet van de zon. Wees mild voor jezelf. Je moet niet zoveel. Stel je voor dat jouw beste vriend je op zou bellen en je zou vertellen over zijn leven exact zoals jij jouw leven nu ervaart; wat zou je hem voor advies geven? Volg je eigen advies zelf eens op. Dan ben je vast al een stuk milder voor jezelf en veer je makkelijker weer op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *