Online onderwijs thuis leuk of vervelend?

Het online onderwijs thuis is nu een aantal weken aan de gang. Als ouder heb je een beeld gekregen wat je kind precies aan het leren is. Het is heel goed om je af te vragen of je kind aan het leren is. Je leert namelijk pas iets als je andere antwoorden geeft dan gewenst. (of ook wel: fouten maakt.) Na uitleg van juf of ouder hoor je wat de bedoeling is. Dat onthou je en dan heb je iets geleerd. Heel veel slimme kinderen vragen geen hulp bij hun huiswerk omdat ze alles al snappen. Maar als je alles al snapt, heeft het maken van dat huiswerk geen enkele zin. Dan zit er niets uitdagends in de leerstof en raak je verveeld. Je doet alleen maar meer van hetzelfde. Uiteindelijk laten kinderen door middel van hun gedrag weten dat er iets aan de hand is. Ze hebben geen zin, school is stom, school is saai, gaan de clown uithangen, worden sneller boos, gaan plagen of pesten, gaan negatieve aandacht vragen, worden somber, gaan twijfelen aan zichzelf, vinden zichzelf of de wereld om hen heen dom. In groep 5 hebben ze in de gaten dat zij anders denken, anders voelen, anders spelen of anders reageren. Waarschijnlijk hadden ze dat zelfs al eerder in de gaten. Op dit punt aanbeland is het heel belangrijk hoe de omgeving reageert. Vertel dat ieder kind zijn eigen talent heeft. De 1 is goed in gym, de ander in rekenen. Niemand is gelijk, daarom is het zo belangrijk om te zien waar jouw kind goed in is. Net als in de sportwereld. Je krijgt de trainer die bij jouw talent past om het beste wat in jou zit eruit te kunnen halen (als je dat zelf wilt natuurlijk, anders niet.)

Nog even terug naar het nu: Om erachter te komen of je kind nog aan het leren is, kan je simpel de vraag stellen of ze iets nieuws hebben geleerd wat ze nog niet wisten. Kinderen zijn daar best eerlijk in als je de tijd neemt om hier met ze over te praten. Komt je kind je wel eens enthousiast vertellen wat het heeft geleerd vandaag? Antwoord je hier nee op dan is het goed om te kijken waar dat aan ligt. Als dit nieuw voor je is, is dat nog niet zo eenvoudig, zelfs niet als je zelf ook slim bent. Het heeft mij ook jaren van studie gekost voordat ik wist wat werkt en wat niet werkt bij slimme kinderen. Net doen alsof je het niet ziet is de makkelijkste weg voor nu maar geloof mij, het gaat de harmonie in het gezin op de lange termijn verstoren. Je kind wil later niet meer gaan werken voor school omdat wat school biedt, niet aansluit bij het interessegebied van jouw kind. Tenzij jullie de uitdaging aangaan en gesprek hierover aangaan met de juf of meester van school. Compacten en verrijken zijn dan termen die om de hoek komen kijken voor het reguliere schoolwerk. Maar dat is vaak niet genoeg.

Om uitdagend schoolwerk te bieden moet je aansluiten bij het interessegebied van je kind. Kinderen horen twinkeloogjes te krijgen als ze aan het leren zijn. De tijd moet voorbij vliegen. Begin maar eens alle vragen die je kind stelt op de schrijven in een apart schriftje. Als ze zelf kunnen schrijven, maak dan maar een grote pot en zet die op de keukentafel. Alle vragen waar ze antwoord op willen mogen daar in. Niets is te gek. Samen kan je dan een vast tijdstip plannen wanneer jullie de antwoorden op die vragen gaan zoeken. Je leert je kind hiermee hoe je op het internet zoektermen moet typen om het antwoord op je vraag te vinden. Bij slimme kinderen is er nog meer nodig. De hersens moeten extra aangezet worden met hogere denkorde vragen. Als je wilt weten waarom dat zo belangrijk is, kijk dan ook eens naar filmpjes op You Tube van Tijl Koenderink bijvoorbeeld “Cheetah”. Hij weet het als geen ander goed onder woorden te brengen. Een voorbeeld van zo’n vraag van bijvoorbeeld een vijfjarig kind kan zijn: “Wat maakt dat beren bruin geboren worden?” Als je het antwoord daarop niet precies meteen weet als ouder, ben je misschien geneigd om te zeggen dat je het niet weet. Dat is natuurlijk wel erg makkelijk maar daar leren jullie niets van. Stop de vraag in de pot en plan een tijdstip wanneer jullie gaan zoeken naar het antwoord. Het is heel goed om op dat moment te zeggen dat je het niet weet. Anders denkt jullie kind dat je als ouder alles moet weten en dat je geen fouten mag maken. Daarmee werk je perfectionisme in de hand. Ik weet zeker dat als je thuisonderwijs op deze manier verrijkt, je kind steeds enthousiaster gaat worden. Lukt het je niet of heb je hier geen tijd voor, neem dan contact met mij op. Samen komen we verder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *