Onderwijs veranderen? Een kwestie van doen!

Het is mijn oprechte overtuiging dat het onderwijssysteem zoals het was niet meer werkt voor een steeds groter wordende groep kinderen. Het kind zelf, de ouder en de leerkracht hebben in de loop van de tijd de ‘schuld’ gekregen van onderwijs problemen zonder dat er eens goed gekeken is naar de manier waarop wij invulling geven aan het onderwijs. Je kunt niet spreken van schuld als je niet beter weet maar nu weten we inmiddels wèl beter. Als we willens en wetens toch nog doorgaan met onderwijs geven op dezelfde manier waarop we het al jaren doen, maken we ons naar mijn idee wèl schuldig. Veel kinderen ervaren school als een marteling en zijn niet gemotiveerd om alles wat ze van nature leuk vinden om te doen, aan de kant moeten zetten voor school. Daarom laten ze niet zien wat ze in huis hebben omdat daar geen interesse voor is. Wat zou er gebeuren als je kinderen van verschillende leeftijden met dezelfde interesses bij elkaar zou zetten? Ze zouden naar mijn idee het beste in elkaar naar boven halen! De leersnelheid zou niet bij te benen zijn.

We hebben nu behoefte aan volwassenen die het lef hebben om het roer om te willen gooien, zich kwetsbaar op durven stellen en vanuit hun hart zich willen verbinden met ieder individueel kind. Mensen die samen met het kind gaan ontdekken waar de interesse van het kind naar uit gaat en daarop aansluiten met uitdagende vragen. Mensen die erop durven te vertrouwen dat een kind spontaan graag blijft leren, ook als het naar school gaat, als het maar zelf op ontdekkingstocht mag gaan. Hierdoor leert het kind dat het ook op zichzelf kan en mag vertrouwen. Daar krijg je zelfvertrouwen door en veerkracht als het een keer tegen zit. Je leert pas iets als je intrinsiek gemotiveerd bent om te willen weten hoe het zit. Leerdoelen opstellen voor een hele groep past niet meer in dit plaatje. Je zult als leerkracht moeten aansluiten bij het leerniveau van het kind en ervoor open moeten staan om samen met de leerling op zoek te gaan naar antwoorden, omdat er niet van een leerkracht verwacht kan worden dat hij/zij alles al weet. De leerkracht heeft dus veel meer een begeleidende/coachende rol. De kinderen van nu zijn veel slimmer in informatie opzoeken dus vanaf halverwege de basisschool weten ze al meer over hun favoriete onderwerp dan de leerkracht zelf! Dit zie je ook op de middelbare school terug en zelfs op de universiteit. De toetsen gaan over de leerstof die achterhaald is. Dit kan zo toch niet langer?!

Wat wordt dan de rol van de leerkracht? Levenservaring delen: Kinderen leren waar je moet zijn om een antwoord op je vragen te vinden. Leren verantwoord om te gaan met alle informatie die voorhanden is. Leren een eigen mening te vormen en de mening van een ander te respecteren. Van de leerkracht leer je om te gaan met je eigen en andermans emoties, leer je dat oefening ervoor zorgt dat je ergens beter in wordt. Je leert dat je door samenwerking verder komt, hoe je in harmonie met elkaar kunt samenleven, hoe je elkaar kunt helpen. Je leert te geven en te nemen. Je leert waar je goed in bent en hoe je dat in kunt zetten om jouw bijdrage te leveren aan de groep en later aan de samenleving.  Als leerkracht hoef je dus niet eens de slimste van de klas te zijn maar moet je je flexibel kunnen opstellen en beschikken over een goed invoelend vermogen.

Ieder mens wil graag dat andere mensen hen zien zoals ze echt zijn en hen een waardevol lid van de samenleving vinden. Ieder mens wil graag zijn talenten benutten en doen wat hij/zij leuk vindt. Daar worden we gelukkig van. Alleen op deze manier verdwijnt de concurrentiestrijd en het egoïsme. Er is namelijk niemand zoals jij. Ieder mens is uniek en belangrijk. Alleen jij kan jouw aandeel  leveren in deze mooie veranderende tijd. Het is de hoogste tijd om het roer om te gooien. Wacht niet langer meer totdat een ander begint. Laat jezelf zien en laat van je horen. Alleen door samen te werken met collega’s, de leerlingen en de ouders kunnen we de verandering inzetten. Laten we het nu eindelijk gewoon eens gaan doen!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *